Achteruit plannen op Viadesk

Achteruit plannen is een goede manier om een project binnen de daarvoor gestelde tijd af te ronden.

En Viadesk is een geweldig handig platform om die achteruit planning op te maken.

Het maakt hierbij niet uit of je in je eentje aan het project werkt of dat je dit met anderen doet en het maakt ook niet uit waar je project over gaat.

achteruit plannen

Account aanmaken

Je begint met een account aan te maken op Viadesk.

Je kunt dit account gratis gebruiken tot je tot je meer dan 1 GB ruimte nodig hebt of tot je met meer dan 5 personen wilt gaan samen werken.

Groepen aanmaken

Daarna maak je groepen aan. Die groepen maak je aan om overzicht te houden: plaats dingen die bij elkaar horen samen in één groep.

Klik op Groep toevoegen en geef die groep een logische naam. Als je met meer mensen werkt moet je daarna deelnemers voor die groep uitkiezen, maar als je in je eentje werkt hoeft dat niet.

Mijlpalen

En dan ga je een project achteruit plannen.

Je klikt eerst op de naam van de groep en dan ga je binnen die groep een mijlpaal aan maken. Die mijlpaal heeft een naam en een datum waarop je project voltooid moet zijn.

  • Kijk links in de zijbalk, klik op Mijlpalen en taken
  • Kijk daarna rechts boven en klik op +Toevoegen

Je moet dan kiezen wat je wilt toevoegen, een mijlpaal of een taak en je kiest dan voor Mijlpaal.

Geef de mijlpaal een naam en een deadline en klik op Bewaren.

Mijlpaal op Viadesk

En dan ga je terug rekenen hoeveel weken je nog hebt om die voltooiing voor elkaar te krijgen.

Weektaken

Je hebt bijvoorbeeld nog 10 weken. Dan verdeel je je project in 10 taken die je ook allemaal een deadline meegeeft.

Je geeft iedere taak een naam, een deadline en een duidelijke omschrijving.

Taken op Viadesk

Dagtaken

Als die taken zo omvangrijk zijn dat je er zo tegenop ziet dat je er maar niet aan begint, moet je die weektaken nogmaals verdelen in dagtaken.

Planning

Zo plan je je hele project door al het werk dat je moet doen te verdelen in veel kleinere, behapbare stukken.

En telkens als je een taak af hebt, vink je die taak af. Op Viadesk kun je die taak dan nog steeds zien, maar hij verschuift naar beneden en er komt een streepje door te staan.

Dat streepje is psychologisch heel erg goed, want hierdoor kun je zien hoeveel je al gedaan hebt en dat kan erg bemoedigend zijn.

Plannen op papier

Je kunt een dergelijke planning natuurlijk ook op papier maken. Maar als je veel projecten onderhanden hebt, dan wordt het papier al snel een compleet boekwerk.

Of misschien denk jij dat je dit niet nodig hebt omdat je het wel onthouden kunt. In dat geval wens ik je veel succes!

Advertenties

Reageren?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s